13 Mayıs 2019 Pazartesi

EN UZUN VE EN KAPSAMLI ÖĞLE YEMEĞİ ARAŞTIRMASI




Öğle yemeği yiyen çocukların okuma testlerinden aldıkları puanlar % 18 daha yüksek bulundu.

ESMT  Berlin  tarafından yapılan araştırmada beslenme ve eğitim arasında güçlü bir bağlantı olduğu saptanmıştır. Ücretsiz yerel öğle yemeği programına katılan ilkokul öğrencilerinin öğrenme çıktılarının önemli ölçüde daha iyi olduğu sonuçlanmıştır.

Araştırmaya göre beş yıl boyunca öyle yemeği yiyen çocukların bir yıldan az öğle yemeği yiyen çocuklara göre okuma testlerinden %18 daha yüksek puan aldıkları saptanmıştır ayrıca matematik skorlarında da %9 gelişme olduğu gözlenmiştir.

ESMT Berlin’den Profesör Rajshri ve Hint Teknoloji Enstitüsü’nden Tanika Chokraborty  her gün 120 milyondan fazla insanı besleyen ücretsiz öyle yemeği programının etkilerini incelediler. Profesör Jayaraman   beslenmenin etkisini uzun vadede ortaya çıktığını belirtmiş ve  önceki araştırmalar iki hafta ile iki yıl arasında sürdüğü için önemli etkiyi yakalayamadıklarını belirtmiştir.

Bu araştırmada ise iki ila beş yıl arasında öğle yemeği programına katılan çocuklarda belirgin bir  faydanın sağlandığı görülmüştür.. Ayrıca bu  çalışma öğle yemeğinin etkilerini gösteren en uzun ve en kapsamlı araştırma olma özelliğini taşımaktadır. Araştırmacılar Hindistan’da bulunan 200.000 hanedeki 600 kırsal bölgeden  yararlanarak veriler elde etmiştir. Aşamalı bir uygulama sonunda düzenli  öğle yemeği programının öğrenme üzerindeki nedensel etkisini belirlemişlerdir.  

Bulgular ücretsiz okul yemeğinin çocuklar üzerindeki etkisini dünya çapında doğrulamaktadır. Dünya Gıda Programı’na göre ( The Wold Food Program) 2013 yılında 368 milyon çocuğun, 75 milyar dolarlık okul yemeği  tükettiği bilinen veriler arasındadır.


Kaynak: 1.    Rajshri Jayaraman, Tanika Chakraborty. School feeding and learning achievement: Evidence from India's midday meal programAccepted at Journal of Development Economics, 2019

20 Nisan 2019 Cumartesi

KİRLİ BİR BEBEK BEZİNİN BEBEĞİNİZİN BEYNİ İLE NE İLGİSİ VAR ?

         

                                                                                          University Of North Carolina Health Care

Bir bebeğe sahipseniz muhtemelen gününüzün favori kısmı bez değiştirme zamanı değildir. Fakat bunun yanı sıra bebeğinizin geride bıraktıklarını kontrol edersiniz. Çünkü doktor size gaita renginin ve tutarlılığının bebeğinizin sağlığı hakkında ipuçları verdiğini söyler. 

Peki  bağırsağı kolonize eden mikrop çeşitleri bilişsel gelişim sürecini öngörebilir mi ?
Yeni bulgular bakterilerin beyin gelişimiyle ilişkisine ışık tutuyor.


Araştırmacı Rebecca Knickmeyer  ( Psikiyatri Profesörü ) ve meslektaşları  1 yaşındaki 89 çocuktan dışkı örnekleri aldı ve bunları analiz etti. Bağırsaklarda bulunan mikrobiyal topluluklardaki benzerlikleri dikkate alarak bunları üç farklı grupta topladı. Bu çocuklar 2 yaşındayken bilişsel performanslarını, kaba motor becerilerini, algısal yeteneklerini ve dil gelişimlerini inceleyen “Mullen Öğrenme Ölçeklerini” uyguladı. Böylece bazı mikrop türlerinin bilişsel gelişim seviyesini yükselttiğini kanıtladı. 

Bebeklerde yüksek Bacteriodes cinsi bakterilere sahip olanların diğer iki gruba kıyasla daha iyi bilişsel puana sahip olduğu görüldü. Ayrıca çok çeşitli mikrobiyomlara sahip olan bebekler daha az mikrobiyoma sahip olanların yanı sıra yüksek performans göstermediği görüldü. Knickmeyer:  Bu sonuçlar oldukça şaşırtıcıydı çünkü çok farklı mikrobiyomlara sahip olan çocukların daha iyi performans göstereceğini öngörmüştük. Fakat sonuç böyle olmadı ve bunun yanı sıra mikrobiyom çeşitliliğinin düşük olmasının tip 1 diyabet ve astım gibi sağlık sorunlarıyla ilişkili olduğu tespit edildi.


Bu sonuçlara baktığımızda, bilişsel gelişmeyi optimize etmek ya da dil gelişimi ile ilgili problemleri içerebilecek rahatsızlık riskini azaltmak için mikrobiyom gelişimini desteklemeye rehberlik edilmesi gerektiğini ve beslenmenin yaşamın ilk yıllarından itibaren hayatımızın şekillenmesinde ne kadar etkili olduğu konusunda bir kez daha ışık tutulmuştur.






Kaynak: Alexander L. Carlson, Kai Xia, M. Andrea Azcarate-Tehlikesi, Barbara D. Goldman, Mihye Ahn, Martin A. Styner, Amanda L. Thompson, Xiujuan Geng, John H. Gilmore, Rebecca C. Knickmeyer. Bilişsel Gelişim ile İlişkili Çocuk Gut Mikrobiyomu . Biyolojik Psikiyatri , 2017; DOI: 10.1016 / j.biopsych.2017.06.021


EN UZUN VE EN KAPSAMLI ÖĞLE YEMEĞİ ARAŞTIRMASI

Öğle yemeği yiyen çocukların okuma testlerinden aldıkları puanlar % 18 daha yüksek bulundu. ESMT  Berlin  tarafından yapılan ar...